به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، انجام مطالعات محیط زیستی پروژه کمربند جنوبی، که قرار بود فصل الخطاب حاشیهها و تعیینکننده سرنوشت این پروژه پرمناقشه باشد این روزها خودش حاشیهای بر حاشیهها افزوده است.
بیستم فروردینماه سال ۹۹، خلیلالله کاظمی، معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد از بهکارگیری یکی از مشاوریان عالی محیطزیست کشور برای انجام مطالعات زیستمحیطی کمربند جنوبی در اواخر سال ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد هم قرار است بهعنوان دستگاه ناظر بر این مطالعات نظارت داشته باشد و مقرر شده در ۶ ماهه اول سال جاری گزارش اولیه را به ما ارائه کنند.
ایراد دانشگاه فردوسی مشهد به ارزیابی اولیه مشاور
خبرنگار ما برای اطلاع از روند مطالعات در گام اول به سراغ کارگروه ناظر مطالعات در دانشگاه فردوسی مشهد رفت و نتیجه را جویا شد.
عضو گروه نظارت بر مطالعات محیط زیستی مشاور در این باره گفت: مشاور، پروپوزال اولیهای از ارزیابیهای زیستمحیطی کمربند جنوبی را به ما ارائه کرد، ایراداتی به آن گرفتیم و باید ارزیابیهای مجدد با توجه به شرایط منطقه انجام گیرد.
مهدی کلاهی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی کمربند جنوبی به شهر انتظار ما این بود که ارزیابی دقیقتری از شرایط منطقه صورت بگیرد، چراکه پروپوزالهایی که برای مناطق دور از شهر و در بیابانها تهیه میشود برای کمربند جنوبی که در کنار مشهد است مناسب نیست.
تبدیل کمربند جنوبی به منطقه تفرجگاهی؛ یک نظر نادرست و غیر اصولی
وی افزود: شنیدهام که مشاور طرح پس از بازدیدی که از کمربند جنوبی داشته، از ادامه ارزیابیها منصرف شده چراکه در همان بازدید آثار تخریب را خیلی زیاد و غیر قابل جبران تشخیص داده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، تبدیل کمربند جنوبی به منطقه تفرجگاهی را یک نظر نادرست و غیر اصولی توصیف کرد و ادامه داد: قصد دارند مسیر کمربند جنوبی را تبدیل به یک طرقبه شاندیز یا حتی چالیدره دیگر کنند تا بتوانند در آمد کسب کنند، طبیعت این منطقه فقط از طریق تبدیل به یک پارک طبیعی حفاظت شده حفظ میشود.
عملیات آسفالت وسط تفرجگاه عمومی!
کلاهی با اشاره به اینکه آسفالت از مصالحی است که برای انسان و طبیعت ضررهای ثابت شده علمی دارد، افزود: امروزه حتی در پارکهای داخل شهر هم سعی میشود از عناصر طبیعی استفاده شود این در حالی است که شهرداری به بهانه ایجاد پارکینگ در کمربند جنوبی(که بنا بر اظهار خودشان قرار است تبدیل به پارک تفرجگاهی شود) آنجا را آسفالت کرده است!
فرشته تقی زاده، فعال محیطزیست در مشهد هم به بازدید اسفندماه شهردار از ادامه تخریبها در کمربند جنوبی اشاره کرد و گفت: شهردار مشهد در این بازدید گفت که در صحبتی که با دکتر مخدوم مشاور طرح مطالعات داشتیم، اعلام کردهاند این منطقه به لحاظ محیط زیستی اصلا مناسب احداث جاده(کمربند جنوبی) نیست.
قرارداد مشاور مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی هنوز در مرحله امضا است
مجید مخدوم اظهار کرد: قرارداد ما برای انجام مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی با شهرداری مشهد در مرحله امضا است و زمانی که قرارداد منعقد شود ما کار مطالعات محیط زیستی این پروژه را آغاز میکنیم و بعد از ۶ ماه هم کار را تحویل میدهیم.
رئیس هیات مدیره انجمن ارزیابی محیطزیست ایران افزود: تا کار پژوهشی را انجام ندهم نمیتوانم اظهار نظر قطعی درباره ادامه کار کمربند جنوبی داشته باشم، به شهردار مشهد هم گفتم که شرطم برای انجام این مطالعات این است که اختیار داشته باشم این طرح را در صورتی که مورد تایید نباشد رد یا اصلاح کنم.
وی در حالی که مخالفت منتقدان کمربند جنوبی را سیاسی خواند تخریبهای انجام شده را قابل حل دانست و تاکید کرد: ما تخریبهای انجام شده در مسیر کمربند جنوبی را قابل حل میدانیم، اما باز هم تاکید دارم تا پایان بررسیها نمیتوانیم نظر قطعی ارائه کنیم.
استاد محیطزیست دانشگاه تهران، تصریح کرد: شهرداری مشهد باید زودتر تعیین تکلیف کند که اگر میخواهد مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی انجام شود قرارداد را منعقد کند و اگر قرار نیست انجام شود ما هم تکلیف خود را زوتر بدانیم چراکه بابت این پروژه، مطالعات و کارهای زیادی را به حالت تعلیق درآوردهایم.
تعلل شهرداری مشهد در انعقاد قرارداد با مشاور
مخدوم با بیان اینکه شروع مطالعات محیط زیستی کمربند جنوبی منوط به انعقاد قرارداد است، تصریح کرد: قرارداد از طرف ما امضا شده، اما متوجه تعلل شکبرانگیز شهرداری مشهد در امضای قرارداد و قطعی کردن موضوع نمیشوم، حتی چندین بار موضوع را از مهندس کاظمی(معاون عمران شهرداری مشهد) و مشاور شهردار جویا شدهام و خواستهام زودتر تعیین تکلیف شود.
گفتنی است؛ در ۲۳ اسفندماه ۹۶ در پی اعتراض فعالان محیطزیست به تخریب طبیعت و انفجار کوهها برای احداث کمربندجنوبی مشهد، به دستور شورای حفظ حقوق بیتالمال این پروژه متوقف و مقرر شد شهرداری برای این طرح مطالعات محیطزیستی انجام دهد، حالا باید بررسی کرد چرا پس از گذشت ۲۶ ماه، انجام مطالعات محیط زیستی این پروژه هنوز در مرحله انعقاد قرار داد است؟
انعقاد این قرارداد و تعیین تکلیف پروژه، منافع چه کسانی را به خطر میاندازد؟ آیا مدیریت شهری مشهد، با این تعلل به دنبال خرید زمان برای خود است؟ ارتباط بین این تعلل و مصوبه ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی در رابطه با تکمیل پارکینگ در مسیر کمربند جنوبی چیست؟ اینها سوالاتی است که خبرنگار فارس برای یافتن پاسخشان با معاون عمران شهردار مشهد تماس گرفت اما موفق به گفتوگو با وی نشد.
نظر شما